Klimameteret giver inspiration til, hvilken metode, du kan bruge, nar du skal kortlægge risiko for oversvømmelse i din kommune. Følg pilen til den metode, der passer til dit behov og dine ressourcer.
Skift til modellen for regn herunder
Klimameteret er udviklet i forbindelse med udarbejdelsen af DANVAs Klimakogebog og gjort interaktivt af Videncenter for Klimatilpasning. Klimakogebogen er blevet til i et samarbejde mellem Krüger, LNH Water, Birgit Paludan, DHI og Vandcenter Syd.
En kogebog for analyser af klimaændringers effekter på oversvømmelser i byer
Hent Klimakogebogen her (.pdf)En analyse af en digital terrænmodel (DTM) vil let kunne
fortælle, hvor i kommunen en given havvandstand kan få effekt, hvis
det antages, at vandet kan trænge ind over land og fylde op til den
givne vandstandskote.
Oversvømmelseskortet findes ved, at den lokale vanddybde på terræn
beregnes som forskellen mellem vandstanden i havet og den lokale
terrænkote. Dermed vil alle områder i terrænmodellen, som ligger
lavere end vandstanden i havet, blive oversvømmede, også selvom de
ikke står i forbindelse med havet. Kotekortet laves i praksis ved
at give en farvesignatur for den kote, der ønskes visualiseret (for
eksempel 2 m vandstand). Resultater fra denne metode er naturligvis
behæftet med stor usikkerhed, idet det i metoden antages, at også
områder, der ikke har direkte kontakt med havet, oversvømmes.
Den beskrevne metode er mest anvendelig for kystnære områder med
stor hældning på terræn, således at kun områder tæt på kysten
oversvømmes. Begrænsninger i metoden er, at fysiske processer
ignoreres - for eksempel den tid, det tager for vandet at strømme
på terræn. Metoden giver det maksimale oversvømmelsesbillede og er
specielt god til hurtige screeninger af hvilke områder, der er i
farezonen med hensyn til oversvømmelser.
I den rå terrænmodel er vandløbsunderføringer og bygværker under
broer ofte ikke indført. Derfor kan vandets strømning bremses af
topografien, hvor der i virkeligheden er en underføring. Dette kan
betyde, at oversvømmelsesområder, der reelt kunne være
sammenhængende, vises som adskilte. Ved kvalitetssikring af
terrænmodellen, hvor vandløbsunderføringer under veje og lignende
er indført, får man en korrekt repræsentation af potentielle
oversvømmelsesområder.
Med en "cost-distance" analyse kan man beregne, hvilke områder der ved en given havvandstand ligger under havniveau og har forbindelse til havet, og som derved potentielt kan oversvømmes. Resultatet er et forbindelseskort, se figuren til højre. Metoden er et betydeligt skridt fremad i forhold til det simple kotekort, idet diger og andre barrierers betydning medtages. Der er dog fortsat en række forhold, som gør, at cost-distance-metoden ikke vil give et retvisende billede af, hvor store oversvømmelserne bliver:
1. Vandløb, der ikke er brede nok til at være opløst i terrænmodellen (hvis vandløbet er 1 m bredt og DTM opløsningen er 1.6 x1.6m), giver potentielt mindre oversvømmelser i modellen end i virkeligheden.
2. Vandløbsunderføringer der ikke er åbnet (korrigeret for) i terrænmodellen (for eksempel under veje eller små broer), giver potentielt mindre oversvømmelser i modellen end i virkeligheden.
3. Diger, der ikke er repræsenteret, fordi terrænmodellen er udarbejdet før et dige er etableret.
4. Broer er fjernet i terrænmodellen og giver derved et kunstigt "hul" ind til byen (for eksempel hvis der er et bygværk under en bro, som lukker ved højvande). Der vil derfor ske kunstige oversvømmelser af byen.
5. Regnvandssystemer og fælleskloakerede systemer med overløb til hav er ikke med i terrænmodellen. Dette er tilfældet overalt, idet terrænmodellen ikke har oplysninger om systemer under overfladen. Dette giver potentielt mindre oversvømmelser i modellen end i virkeligheden, med mindre man kan regne med, at der er kontraklapper på alle ledninger og bygværker.
Hvis ovenstående begrænsninger indarbejdes i højdemodellen, der ligger til grund for beregningen, kan man opnå et stærkt værktøj til at vise worst case-oversvømmelser. Der er tale om worst case, da det ikke medtages i beregningen, at det tager tid at oversvømme landområderne. Det antages, at alle områder med en lavere kote end vandstanden oversvømmes, men reelt vil der være tale om et mindre område.
En hydrodynamisk afløbsmodel (for eksempel MIKE URBAN) beskriver, hvordan vandet løber i afløbssystemets rør. Hvis man skal beregne hvilke områder, der kan være truede af oversvømmelser fra hav, må man analysere de rørstrækninger, som har udløb eller overløb til havet, hvor vandet frit kan trænge op i rørene (uden kontraklap eller lignende). Modelkørslen udpeger brønde, hvor havvand kan trænge gennem rørene og op på overfladen. Den hydrodynamiske afløbsmodel identificerer kun, i hvilke punkter vandet kan trænge op på land og derfor ikke noget om oversvømmelsernes potentielle omfang.
En afløbsmodel bruges bedst til at vurdere oversvømmelsesrisiko i sammenhæng med en beregning, der baserer sig på en terrænmodel. Ved at sammenholde de oversvømmelsestruede brønde med et kotekort eller et forbindelseskort, får man et bedre billede af, hvor de oversvømmelsestruede områder kan være. En 1D-hydrodynamisk afløbsmodel kan ikke i sig selv give et fyldestgørende billede af omfanget af oversvømmelsestruede områder. Illustration af elementerne i en beregning med en afløbsmodel. Vandstanden i havet er højere end niveauet for brønden længst mod højre, vandet kan derfor oversvømme dette område (DANVA, 2011).Med en cost-distance-analyse kan man beregne hvilke områder, der
ved en given havvandstand ligger under havet og har forbindelse til
dette, og som derved potentielt kan oversvømmes. Dette kaldes også
et forbindelseskort. Metoden er et betydeligt skridt fremad i
forhold til det simple kotekort, idet diger og andre barrierers
betydning medtages. Den digitale højdemodel kan bearbejdes i
forhold til diger, sluser, broer, vandløbsbredde og
vandløbsunderføringer, (som beskrevet under metoden
forbindelseskort). Dette er afgørende for at medtage vandets
strømning ad smalle vandløb, under broer med videre.
Afløbssystemer, der har udløb i havet, kan indarbejdes i
højdemodellen ved at 'grave kanaler', hvor der er ledninger. Man
bør være kritisk over for resultatet, da vandet i ledningerne reelt
kun vil trænge ind på terrænet, hvor der er brønde til
afløbssystemet. Modellen viser i stedet oversvømmelser alle de
steder, hvor terrænkoten omkring 'kanalen' er lavere end
havvandsstanden.
Områder, der med modellen bliver oversvømmet, er
maksimal-udbredelser, idet dynamikken i strømningen på overfladen
og i kanalerne ikke medtages. Vandets strømningshastighed vil gøre,
at hele det angivne område reelt ikke vil nå at kunne blive
oversvømmet ved en given maksimalvandstand, fordi det tager tid for
vandet at strømme hen over terrænet og op i ledningerne.
Ved digital analyse af strømningsmønstre på overfladen kan man
reducere DTM overfladen til at bestå af en række lavninger, kanaler
og overløb svarende til de beregningsmetoder, der er implementeret
i dynamiske 1D-afløbsmodeller. På den måde kan overflademodellen
kobles direkte med afløbsmodellen, så man får et 1D-1D system, se
figuren til højre.
Vandet fra havet ledes via afstrømningssystemet og terrænet via
bassiner og ledninger. Modellen giver ikke strømhastigheder i
terrænbassinerne.
Kompleksiteten af den genererede 1D-overflademodel afhænger i høj
grad af, hvor små lavninger man tager med i modellen. Antallet af
lavninger kan mindskes ved at sammenlægge dellavninger for eksempel
på baggrund af en volumen-grænseværdi for den enkelte lavning.
Detaljeringsgraden bliver størst ved lave grænseværdier, men
beregningstiden øges ligeledes.
Denne metode anvender en 2D-beregning af vandets fysiske
strømning på terræn kombineret med en digital terrænmodel. Denne
fysisk baserede metode beskriver i detaljer strømningen og
tidsforsinkelsen, når vandet løber gennem lavtliggende områder med
en kompleks topologi. Beskrivelsen af strømningen på terræn bygger
på input i form af en digital terrænmodel, som beskriver
topografien i modelområdet. Havniveauet er randbetingelsen, som
definerer variationen af vandstanden og den følgende potentielle
oversvømmelse.
Det er nødvendigt at kvalitetssikre terrænmodellen i modelområdet,
så diger, vandløb med videre er indført korrekt i
terrænmodellen.
Resultater fra beregningerne er tidslige, dynamiske variationer af
vanddybder på terræn - sammen med oversvømmede arealer. Hertil
kommer, at information om strømningshastigheder kan plottes, for
eksempel til en analyse af kraftpåvirkninger fra vandet. Det er
muligt at beregne effekten i form af oversvømmelser fra
tidsvarierende vandstande i havet.
En 2D-overflademodel, der beskriver oversvømmelsen af terræn kan
kobles med en 1D-afløbsmodel, så man kobler beskrivelsen af
havoversvømmelsen over terræn med oversvømmelsen via
afløbssystemet. Dette er vigtigt, hvis rørsystemet ligger i et
område med lave terrænkoter. Fordelen ved denne modelanvendelse er,
at man får kortlagt områder med oversvømmelsesrisiko, som
fejlagtigt ellers antages for risikofri.
Afløbsmodellen kan reduceres til at omfatte de områder, hvor
systemet potentielt kan bidrage til oversvømmelser på terræn. Det
betyder, at områder, som ligger signifikant højere end den
forventede maksimale vandstand i havet, ikke behøver at kobles
mellem de to modeller.
Resultater fra beregningerne er tidslige, dynamiske variationer af
vanddybder på terræn - sammen med oversvømmede arealer. Hertil
kommer information om strømningshastigheder, for eksempel til en
analyse af kraftpåvirkninger fra vandet samt information om
vandføring og vandstande i afløbssystemet.
Kortet viser den totale udbredelse af lavninger i terrænet, analysen benævnes også blue-spot kortlægning
Klimameteret er udviklet i forbindelse med udarbejdelsen af DANVAs Klimakogebog og gjort interaktivt af Videncenter for Klimatilpasning. Klimakogebogen er blevet til i et samarbejde mellem Krüger, LNH Water, Birgit Paludan, DHI og Vandcenter Syd.
Et lavningskort bliver beregnet på baggrund af en Digital
Terrænmodel. Det viser lavninger i terrænet som potentielle
oversvømmelsesområder. Ved beregningen af potentielle
oversvømmelsesområder antages det, at alle overflader er
fuldstændig impermeable. Der er ikke mulighed for nedsivning eller
afstrømning via dræn og afløbssystem. Kortene viser derfor
potentielle risikoområder, hvor der er mulighed for, at vand kan
samles og forårsage oversvømmelser. Der kan i et GIS vælges for
eksempel kun at vise lavninger med et vist volumen for at undgå for
meget 'støj' i kortmaterialet, som vist i figuren til højre.
Den mest simple metode indeholder ingen information om hvor meget
regn, der skal til for, at lavningerne rent faktisk fyldes op.
Opfyldningen af lavningerne kan i langt de fleste tilfælde betegnes
som tilfælde af ekstremnedbør med en meget høj
gentagelsesperiode.
Arealet af oplandet til hver lavning kan beregnes på baggrund af
terrænmodellen, ligeledes kan vandveje i terrænet findes. Arealet
af oplandet kan sammen med befæstelsesgraden i oplandet anvendes
til at beregne, hvor mange mm regn, der skal til for at lavningen
fyldes helt op, se figuren til højre. Dette kan dog være
misvisende, da en stor lavning godt kan være kritisk ved f.eks.
halv fyldning.
Det er vigtigt, at terrænmodellen kvalitetssikres, før den
anvendes som grundlag for oversvømmelsesanalyser. Da broer oftest
vil virke som barrierer i de rå højdedata, bør der foretages en
gennemgang af disse områder, og hvor det skønnes nødvendigt, kan
man indbygge underføringer. Oftest foreligger der GIS-registrering
over de største broer i en kommune. Dette kan enten direkte
indarbejdes i terrænmodellen eller anvendes som skabelon til en
manuel gennemgang af områderne. Tilsvarende bør alle
vandløbstrækninger gennemgås, da rørlagte strækninger også vil
virke som en barriere. Alle områder omkring huse bør ligeledes
kvalitetssikres.